Door op 4 oktober 2013

Hoorns Belang, GroenLinks en PvdA willen meer koopzondagen

Hoorns Belang, GroenLinks en PvdA willen het aantal koopzondagen in Hoorn uitbreiden. De reden hiervoor is dat de gemeenten Drechterland en Medemblik in september besloten dat winkels in die gemeenten alle zondagen open mogen zijn. Hierdoor krijgt Hoorn een zeer onwenselijke uitzonderingspositie die de concurrentiepositie van de stad geen goed doet.

Hoorns Belang, GroenLinks en PvdA willen meer koopzondagen

26 of zelfs 52 koopzondagen
Hoorns Belang wil het verst gaan en pleit voor 52 koopzondagen. Daarbij wil de partij dat ondernemers zelf kunnen bepalen of zij open zijn of niet. GroenLinks en PvdA willen een uitbreiding naar 26 koopzondagen. Daarmee kunnen zondagse evenementen die niet gecombineerd kunnen worden met winkelopenstelling blijven plaatsvinden. Ook wordt met een uitbreiding naar 26 koopzondagen rekening gehouden met de druk die ontstaat op kleine en onafhankelijke winkeliers om elke zondag open te zijn. Voor hen is dat namelijk niet altijd haalbaar. Voorkomen moet worden dat deze winkeliers afhaken, want kleine en onafhankelijke winkels in de stad dragen bij aan de aantrekkingskracht van de stad.

Opmerkelijk
Tijdens het eerdere debat in juni haalde een eerder voorstel voor een uitbreiding van het aantal koopzondagen naar 52 stuks het niet, vanwege de tegenstemmen van o.a. VVD en VOCH. En dat is opmerkelijk. Fractievoorzitter Symen van der Meer van Hoorn Belang had juist verwacht dat deze ondernemerspartijen voor uitbreiding en concurrentiekracht van ondernemers zouden gaan:”Ik hoop van harte dat VVD en VOCH nu wel voor een uitbreiding van het aantal koopzondagen stemmen. Doorgaan op de huidige weg is niet uit te leggen. Niet aan ondernemers die hun klanten zien wegtrekken naar de regio en niet aan de Hoornse inwoners die graag op zondag in eigen stad willen winkelen.”

8 oktober
Ook de optie van 26 koopzondagen werd eerder ingebracht door Samir Bashara van GroenLinks, gesteund door de PvdA. Dit voorstel werd vanwege geringe steun aangehouden. Hoorns Belang, GroenLinks en PvdA zullen bij de gemeenteraadsvergadering van 8 oktober met hun voorstellen komen. In juni 2013 besloot de gemeenteraad al dat supermarkten elke zondag open kunnen zijn en dat het aantal koopzondagen uitgebreid werd van 12 naar 16 stuks.