18 december 2016

PvdA bezoekt basisscholen de Tweemaster en Troubadour

De PvdA-Hoorn heeft onlangs een bezoek gebracht aan twee basisscholen uit de jaren ’70, de Tweemaster en de Troubadour. Beide scholen zijn gelegen in de Risdam-Zuid.

Tijdens ons bezoek werden wij rondgeleid door locatiedirecteur Edwin Hoogland en de directeur bestuurder van schoolbestuur Talent, Geertjan Nelson.

In de jaren ’70 groeide Hoorn snel, toen vele inwoners vanuit Amsterdam hier kwamen wonen. Er zijn toen ook veel scholen gebouwd. Nu zijn de gebouwen 40 a 45 jaar oud. De Tweemaster is in 1974 opgeleverd en de Troubadour in 1970. Het onderhoud is niet altijd voldoende geweest. Wij troffen veel verrotte raamkozijnen aan en enkel glas. De gebouwen zijn sterk verouderd. In één van de lokalen zat een gaatje in het raam, dat zat er al jaren volgens verschillende leerkrachten. Dat raam moet het schoolbestuur maken maar het groot onderhoud of nieuwbouw is een uitdaging voor de gemeente en de schoolbesturen samen. Ook schoolbestuur Penta heeft een aantal scholen uit de jaren ’70. De PvdA-Hoorn zou graag willen dat wij komend jaar met de gemeenteraad eens verschillende scholen gaan bekijken.

Het feit dat onze kinderen en de leerkrachten soms in zulke slechte gebouwen zitten stemt ons verdrietig.

Simon Broersma raadslid