Door op 27 september 2013

“Hand in hand lopen niet aan te raden.”

Hoe staat het er in Hoorn eigenlijk voor met de acceptatie van homoseksuelen, lesbiënnes, biseksuelen, transgenders, travestieten en transseksuelen? Niet echt slecht, al kan het op veel fronten nog altijd beter, hier en daar zelfs stukken beter. Zo ongeveer luidde de conclusie na een avondje discussiëren bij de tweede editie van het door de PvdA-Hoorn georganiseerde Rood Roze Transgender Debat, woensdagavond in café Het Kantoor van de Buurman.

Hand in hand
Tijdens de bijeenkomst, waar zo’n 60 aanwezigen op af waren gekomen, bleek dat homoseksuele vrouwen en mannen op de werkvloer en bij het uitgaan niet zo gek veel te vrezen hebben. Maar dat is alleen het geval als ze op het werk de volle steun genieten van hun superieuren en zich in de uitgaansgebieden niet al te opzichtig gedragen, betoogden COC-voorman Simon Broersma, transgender Adrie van Diemen en Piet Karsten, voorzitter van Roze Netwerk. Hand in hand lopen met je vriendje, dat kun je in de stad maar beter laten. Vincent Veenstra, de voorman van WFGay, zal het in elk geval niemand aanraden. ,,Je moet het gevaar natuurlijk niet opzoeken.’’ Politiechef Jos Molenaar gaat uit van een “dark number”aan geweldsdelicten tegen deze groep. Zijn oproep: “Doe echt altijd aangifte.”

Transgenders en travestieten minder goed af
De leden van WFGay hebben tijdens hun maandelijkse café nooit enige narigheid van betekenis meegemaakt. Geen pesterijen, geen scheldpartijen en al helemaal geen geweld. Veenstra: “We zijn qua acceptatie nog niet waar we wezen willen, dat valt niet te ontkennen, maar toch moet ik zeggen dat we niet ontevreden mogen zijn.’’ Transgenders en travestieten zijn minder goed af, al is het alleen al doordat zij door hun uiterlijke verschijning meer in de kijker lopen. Zij moeten in het publieke domein op hun qui-vive zijn. Transgender Melanie: “Als wij over straat lopen, is het gevaar dat wij worden gepest en gediscrimineerd vele malen groter dan bij homo’s en lesbo’s. Die lopen wat dat betreft zeker vijftig jaar op ons voor. Dat moet beter en ook de politie mag wel eens een tandje bijzetten. In Amsterdam wordt streng opgetreden bij incidenten, in andere steden is dat veel minder het geval.’’

Homo voetballers komen niet uit de kast
Op het voetbalveld komen homo-voetballers maar zelden uit de kast. Jan Jaap Schaper, het boegbeeld van Always Forward, en Ron van der Gracht, Hollandia’s hoofdtrainer, brachten naar voren dat homo’s niet de moed hebben om uit de kast te komen of het voetbalveld blijkbaar mijden en kiezen voor een andere sport. Ze zouden het liever anders zien. Schaper: ‘Ik heb maar één keer meegemaakt dat een voetballer de moed had om uit de kast te komen.’’ Van der Gracht: ,,Ik treed als trainer direct op bij verkeerde grappen. Duidelijk moet zijn dat  homo’s op het voetbalveld welkom zijn. Laat ze maar komen. Wat telt voor mij als trainer is de voetballer als mens, zijn seksuele geaardheid doet er niet toe.’’

Meer informatie:
Martien Schurink, [email protected], 0229-278040.
www.pvdahoorn.nl, www.facebook.com/PvdAHoorn