5 maart 2017

Op Campagne met de PvdA in Westfriesland.

Half tien station Hoorn. Klaar om te vertrekken. De laatste regen was net gevallen. De rest van de dag zou het droog blijven: prima weer om kiezers te spreken en folders uit  te delen. Het plan is dat wij met een gemêleerd gezelschap van kandidaat kamerleden, enkele staats, raads- en commissieleden de straat op te gaan en kiezers te spreken en te informeren over de PvdA standpunten. Je weet nooit wat er zo’n dag gebeurd. Reacties van de kiezers kunnen variëren van hartelijk tot hatelijk. Altijd wel een beetje spannend.

Simon plakte met Nico, onder toezicht van Lodewijk Asscher, de laatste posters op de ruiten van het busje. Dat ze hiermee het vrij uitzicht voor alle inzittenden volkomen blokkeerde mag geen naam hebben., Optimale herkenbaarheid, dáár gaat het om.

Onderweg naar de eerste campagneplek: de Kersenboogerd in Hoorn. Het is even wennen in de geblindeerde bus.

Iedereen die vandaag meeloopt draagt ondertussen een rood PvdA jack. Aangekomen bij het Betje Wolfplein, overspoeld de rode golf van folderende PvdA’ ers het winkelcentrum. Er is nog niet écht veel volk op de been. Ik moet echt oppassen dat je de kiezers niet 2 keer voorziet van een folder of een magazine.

Simon is onze chauffeur en organisator: Hij heeft het programma opgesteld, de route bepaald en voor het foldermateriaal gezorgd. Ook heeft hij contact gelegd met de afdelingen van de PvdA in Westfriesland en afgesproken met hun leden en bestuur om elkaar te treffen in het dorp of de stad.

Onder het folderende gezelschap bevonden zich onder andere Vice voorzitter van de PvdA Marja Bijl, Statenleden voor PvdA Noord Holland  Nico Salm en Aukelien Jellema, kandidaat kamerlid Bob Deen en kandidaat kamerlid Fred Cohen.

Tijdens de tocht langs de steden en dorpen waren de reacties meestal geïnteresseerd en vriendelijk. Sommige mensen die ik sprak hadden hun keus al gemaakt maar lieten zich dan tóch verleiden tot een kort gesprek, dat vind ik TOP, een “open mind”.  Hatelijke reacties heb ik niet gehad. Wel was er in één van de steden, een heer, ongeveer 70 jaar,  die zei op een verbeten, boze toon: “ Ik stem PVV!” Voordat ik kon vragen waar hij zo boos over was liep hij door.. Jammer.

Ook waren er mensen die ons een hart onder de riem staken en de PvdA buitengewoon dapper vonden, en met waardering spraken over de regering van afgelopen periode: “ jullie durfden en bleven niet aan de kant staan..”

.

Het was een mooie lange dag, een intensieve dag. We hebben onderling ook veel informatie uitgewisseld en gelachen. Simon was, zoals gezegd, onze chauffeur en is maar 1 keer met open klep weggereden, bijna al het foldermateriaal op straat. .én we hadden nog een onverwachte ontmoeting met campagneteam van Groenlinks in Enkhuizen.

Bij het team van de PvdA was een voortdurende behoefte aan koffie, de krentenbroodjes stilde de ergste trek.  Ook de viskraam in Wervershoof deed goede zaken..

Het was een prachtige campagnedag.

Richard de Rooij

commissie-lid PvdA Hoorn

Waar ben je naar op zoek?