17 maart 2014

PvdA-Hoorn is tegen de tunnel

De PvdA-Hoorn is tegen de tunnel, omdat dit teveel auto’s de historische binnenstad in leidt. De binnenstad is hier niet op berekend. Bovendien kost het totale tunnelplan 59 miljoen euro. De PvdA vindt dat we onze euro’s aan sociale taken moeten besteden, zoals ouderenzorg, vrijwilligers en armoedebestrijding.

Youtube: Waarom er geen tunnel moet komen in Hoorn: Link

Bezuinigingen
.

Want juist de coalitie van VVD, VOCH, CDA, D66 en Fractie Tonnaer bezuinigden daar de afgelopen vier jaar veel op En we zijn er nog niet. Hoorn komt op dit moment elk jaar bijna 6 miljoen euro tekort. De investering van 59 miljoen euro staat hier schril tegenover.

De tunnel kost veel extra geld

Voorstanders van de tunnel beweren dat de tunnel geen extra geld kost, omdat deze wordt betaald uit de parkeeropbrengsten. Maar dat is niet waar. Elke euro die we aan de tunnel uitgeven wordt door de Hoornse samenleving opgebracht. En als we besluiten die 59 miljoen euro niet uit te geven, komt er veel geld vrij voor andere zaken. De PvdA vindt dat we juist in deze tijd onze euro’s beter kunnen besteden.

Economie gebaat bij autoluwe binnenstad

De voorstanders van de tunnel houden vol dat de tunnel nodig is om de economie in de binnenstad te versterken. Maar het blijkt juist dat autoluwe binnensteden het economisch veel beter doen dan binnensteden waar veel verkeer is. Er zal door de tunnel bovendien zoekverkeer ontstaan, van mensen die een parkeerplek zoeken. Niet prettig voor de bewoners en bezoekers van de binnenstad. De tunnel tast de leefbaarheid aan.
Tijdelijke parkeergarage bij het ziekenhuis is zonde

De coalitie van VVD, VOCH, D66, CDA en Fractie Tonnaer begrijpt ook wel dat een tunnel het verkeer de binnenstad in trekt. Daarom hebben ze op de valreep een tijdelijke parkeergarage met extra parkeerplaatsen gepland bij het ziekenhuis op het transferium. Maar dit is een tijdelijke garage, die maar 10 jaar meegaat. Zonde van de investering dus.

Referendum

Het is niet uit te leggen dat VVD, VOCH, CDA, D66 en Fractie Tonnaer een referendum over de tunnel tegenhielden. Want de meningen over nut en noodzaak van de tunnel zijn sterk verdeeld in de stad. Ook zou de vraag aan de bewoners voorgelegd kunnen worden of we al die miljoenen niet beter aan andere (sociale) taken in Hoorn moeten besteden. Maar de coalitiepartijen wilden de bewoners niet mee laten beslissen over de grote uitgave van het tunnelplan. De PvdA vindt het teleurstellend dat de afwijzers, met name D66, zich verschuilen achter de verouderde gemeentelijke referendum regels.

Turborotonde is het echte probleem

De tunnel moet de verkeersproblemen oplossen bij de spoorwegovergang bij het Keern. Maar daar zit niet het echte probleem. Dat zit bij de turborotonde op de provinciale weg. Elke ochtend en avond staan hier lange rijen. Die zullen niet korter worden door een tunnel.

Wat dan wel: alternatieve visie

In plaats van het dure tunnelplan heeft de PvdA-Hoorn samen met andere partijen een alternatief voorgesteld. In dit plan komt er geen tunnel. In plaats daarvan bouwen we een grote goede en definitieve parkeergarage op het transferium bij het ziekenhuis. Dit zorgt voor minder auto’s bij de spoorbomen. Bezoekers kunnen daar hun auto kwijt en de stad inwandelen. Daarnaast willen wij het busstation verplaatsen naar die kant van het station. Dat geeft ook lucht. Het alternatief is veel goedkoper dan het dure tunnelplan. Meer lezen over het alternatieve plan: www.pvdahoorn.nl

Waar ben je naar op zoek?