10 maart 2014

PvdA-Hoorn: Sociale marktplaats heeft de toekomst

Buuv.nu” en het “Smart Participation Platform” zijn voorbeelden van sociale marktplaatsen. Op deze digitale netwerken komen vraag en aanbod van vrijwilligerswerk en burenhulp samen. Maar ook klussen voor professionele organisaties als een woningcorporatie zijn mogelijk. Volgens de PvdA-Hoorn hebben dit soort slimme oplossingen de toekomst en moet Hoorn snel aan de slag om deze initiatieven te faciliteren. Met sociale marktplaatsen worden inwoners samengebracht en kunnen bijzondere resultaten tot stand gebracht worden.

BUUV.nu
Heel veel inwoners van Hoorn zijn actief als vrijwilliger en staan klaar om een ander te helpen. Met het systeem Buuv.nu worden vraag en aanbod van klusjes, sportmaatjes, samen koken, de hond uitlaten of bijvoorbeeld een verzoek voor een middagje oppassen bij elkaar gebracht. Onder het mom beter een goede BUUV dan een verre vriend ondersteunen buurtbewoners elkaar zo. Dilek Kucuksanturk (raadslid PvdA): “In de eerste plaats is dit natuurlijk een heel mooie manier om de betrokkenheid van bewoners te faciliteren. Tegelijkertijd kunnen systemen als dit er voor zorgen dat er minder eenzaamheid is en dat ouderen bijvoorbeeld langer thuis kunnen blijven wonen.”

Smart Participation
Smart Participation gaat nog een stap verder dan BUUV.nu. Want bij Smart Partipation voeren inwoners klussen uit die nu door gemeente, zorginstelling of woningcorporatie gedaan worden. Daarbij geldt het uitgangspunt “voor wat hoort wat”. Jan Stuifbergen, kandidaat raadslid voor de PvdA legt uit: “Smart Participation werkt met een beloningssysteem voor vrijwilligers. De klussen die uitgevoerd worden betekenen een besparing voor een instelling of organisatie. Voor de klussen die vrijwilligers voor deze organisaties uitvoeren krijgen zij daarom virtuele punten. Met deze punten wordt vervolgens gespaard voor een gemeenschappelijk doel, zoals een nieuwe glijbaan in de speeltuin, een kunstgrasveld voor de voetbalclub of huurkortingen via de woningcorporatie.”

Betrokkenheid gemeente is cruciaal
Met sociale marktplaatsen als BUUV.nu en Smart Participation kan vorm en inhoud gegeven worden aan de solidariteit die er vaak op wijkniveau al is. De PvdA-Hoorn vindt daarom dat Hoorn aan de slag moet om dit soort bijzondere initiatieven mogelijk maken. Simon Broersma, kandidaat raadslid voor de PvdA: “Het is belangrijk dat de gemeente de regie neemt en een handje helpt om dit soort netwerken van de grond te tillen. Dat hoeft helemaal niet veel te kosten. Dit soort platforms kunnen bovendien ook besparingen opleveren. Het is natuurlijk fantastisch als je die dan ook terug kan geven aan de wijk.”

Meer weten: Dilek Kucuksanturk (raadslid PvdA)
www.pvdahoorn.nl, www.facebook.com/PvdAHoorn, [email protected]

Waar ben je naar op zoek?