12 september 2014

PvdA-Hoorn: Tweede nieuwkomersklas in Hoorn

Kinderen in de nieuwkomersklas zijn tussen de zes en twaalf jaar oud en minder dan een jaar in Nederland. Zij leren hier de Nederlandse taal om zo goed voorbereid in te stromen in het reguliere onderwijs. Verder wordt er aandacht besteed aan de kennismaking met de Nederlandse samenleving. De nieuwkomersklas is een voorziening voor alle kinderen en ook basisscholen in Hoorn. Het zijn namelijk niet alleen de kinderen die er baat bij hebben, maar ook de scholen waar deze kinderen worden aangemeld. Het verzorgen van onderwijs en begeleiding voor deze kinderen is een vak apart en in een reguliere groep op de basisschool moeilijk in te passen.

Na goed overleg tussen de gemeente Hoorn en Stichting Talent, is met ingang van het schooljaar 2014-2015 de tweede nieuwkomersklas van start gegaan op openbare basisschool de Jules Verne. Op donderdag 4 september was de feestelijke opening in aanwezigheid van onder andere ouders en schoolbestuur.

Namens de PvdA Hoorn was Raadslid Jan Stuifbergen aanwezig: ‘’Enorm inspirerend zoals juf Aafke met haar zelfgemaakte lesstof de kinderen spelenderwijs de taal aanleert. Mede door haar inspanning is de nieuwe klas toch op tijd opgestart. Een lokaal verderop zit ook de Plusklas. Dit is ook als zo’n geweldig initiatief waarbij kinderen na de basisschool in een extra jaar taalonderwijs krijgen en zo uitstromen met een hoger schooladvies. Je ziet ook hier dat de kinderen erg gemotiveerd zijn.’’

Het is belangrijk dat de gemeente de regie neemt om dit soort initiatieven van de grond te tillen. Dat hoeft de gemeente helemaal niet veel te kosten. Er zijn namelijk ook landelijke regelingen voor de financiering.  Bij het aanvragen daarvan kan de gemeente in ieder geval een handje helpen. Dat heeft de gemeente hier goed gedaan.

Meer informatie: www.pvdahoorn.nl , www.facebook.com/PvdAHoorn of [email protected].

Jan Stuifbergen

Waar ben je naar op zoek?