10 december 2015

PvdA maakt zich hard voor het behoud van de Nostalgische Kermis in Hoorn

Augustus 2014 stelde de fractievoorzitter vragen aan het college over de mogelijkheid om de Nostalgische Kermis tóch voor Hoorn te behouden.
De PvdA vindt het goed dat haar initiatief is opgepakt om deze unieke manier van kermis vieren voor onze stad te behouden.
Zie ook artikel NHD 10 dec.

Nostalgische Kermis (1)

De artikel 43 van vragen van onze fractievoorzitter:

Aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn

Hoorn, 27 augustus 2014

Betreft: schriftelijke vragen artikel 43 volgens het Reglement van Orde over het ontbreken van de nostalgische kermis.

Geacht College,

Op zaterdag 9 augustus was het weer zo ver, de Hoornse Kermis ging van start. Een prachtig evenement voor de stad. Een evenement waar de stad trots op kan zijn. De vele bezoekers, het kermisteam, de attracties, het vuurwerk en Lappendag maken dit evenement elk jaar weer tot een succes. Al eeuwenlang een traditie.

De Hoornse kermis is toegevoegd aan de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed. Dat is een erkenning voor het fenomeen kermis en het geeft waardering aan de band die de kermis heeft met de stad Hoorn. Hoorn heeft de plicht om zorg te dragen voor de kermis.

Ook dit jaar was er weer een mooie kermis. Toch hoort de PvdA-Hoorn ook enige kritiek. De nostalgische kermis is al enige tijd geen onderdeel meer van de Hoornse kermis. Door veel bezoekers van de kermis wordt dit als een gemis ervaren. De PvdA-Hoorn vindt dat de kermis met zijn tijd mee moet gaan. Er zullen altijd nieuwe attracties komen op de kermis, maar een paar nostalgische attracties, wellicht bij de poffertjeskraam op het Dal, geven voor veel bezoekers net dat extra’s aan de kermis.

De PvdA-Hoorn heeft de volgende vraag:

Is het college bereid om voor de kermis 2015 staanplaatsen voor de nostalgische kermis aan te wijzen? Zo nee, waarom niet?

Met vriendelijke groet,

Jeroen van der Veer