9 augustus 2017

PvdA stelt Artikel 36 vragen aan College over nieuw kruispunt Maelsonstraat

Zwaag, 9 augustus 2017

Geacht college,

Onlangs is het nieuwe kruispunt in de Maelsonstraat gereed gekomen. De Maelsonstraat is nu doorgetrokken naar de Provincialeweg toe. Het ziet er allemaal erg mooi uit maar wij maken ons zorgen of het kruispunt wel goed functioneert. Zeker als begin september het Horizon college weer open gaat en er weer vele studenten gebruik maken van dit kruispunt.

Wij maken ons zorgen over de volgende zaken:

• Dat veel automobilisten op de T-splitsing Maelsonstraat – van Dedemstraat vanaf de Maelsonstraat omkeren. Automobilisten komen vanaf de Provincialeweg en keren op de van Dedemstraat hun auto om, om naar de parkeergarage van het ziekenhuis te rijden. Ze komen dan fietsers en andere auto’s tegen die op de van Dedemstraat rijden. Zie foto’s 1,2 en 3.
  • Sommige automobilisten gaan toch nog linksaf vanaf de Maelsonstraat richting de van Dedemstraat, terwijl dat niet meer mag. Alleen fietsers mogen hier nog linksaf. Op dit moment is overigens de Maelsonstraat voor het kantoor van Intermaris afgesloten maar vorige week gebeurde dit nog.
  • Ook zien wij sommige automobilisten rechtsaf richting de Provincialeweg het nieuwe fietspad oprijden. Het fietspad is namelijk niet in rode kleur uitgevoerd. Er staat wel een blauw bord met ‘fietspad’. Maar waarom zijn de fietspaden niet in rode kleur uitgevoerd? Zie foto 4.
  • Het fietspad rond de kruising op de van Dedemstraat is wel in rood uitgevoerd, zie foto 5
  • Het fietspad langs de GGD loopt ‘dood’ in de fietsenkelder van het ziekenhuis. Fietsers moeten hier oversteken richting het Horizon college. Ons lijkt de opstelplaats om over te steken heel krap, en de bochten zijn niet ruim. Hoe moet dit straks met zoveel MBO studenten? Dit geldt ook voor de oversteekplaats aan de overkant bij het Horizon college. Zie foto’s 6 en 7
  • Is het mogelijk om begin september tijdelijk (extra) gele waarschuwingsborden neer te zetten in het gebied? Met de tekst ‘let op verkeerssituatie gewijzigd’?

Wij horen graag u reactie.

Met vriendelijke groet, namens de PvdA fractie,

Simon Broersma, raadslid