12 september 2015

Vragen aan Mansveld over sprinter Hoorn-Kersenboogerd

Aan staatssecretaris Mansveld van infrastructuur en milieu

Hoorn, 9 september 2015

Betreft vragen over de sprinter Hoorn-Kersenboogerd – Hoofddorp

Geachte mevrouw Mansveld,

De zomervakantie is weer voorbij, vele forenzen reizen per auto en trein vanuit Hoorn naar Zaandam en Amsterdam. Voor de auto’s wordt er nu gelukkig een extra spitsstrook aangelegd tussen Purmerend en Zaandam, maar voor de treinreizigers is het nog bar en boos.

Vooral de sprinter die als stoptrein fungeert tussen traject Hoorn-Kersenboogerd en Hoofddorp laat het heel vaak afweten op station Hoorn-Kersenboogerd. Enkele minuten opgelopen vertraging op het traject Hoofddorp richting Hoorn-Kersenboogerd, resulteert dat de trein zeer regelmatig (veelal dagelijks en meerdere keren per dag) niet verder rijdt dan station Hoorn. De NS kiest er dan bewust voor om zich niet aan de dienstregeling te houden door bij station Hoorn i.p.v. eindstation Hoorn-Kersenboogerd te ‘draaien’ richting Hoofddorp. Dit met alle gevolgen van dien voor zowel de forenzen op station Hoorn-Kersenboogerd als de forenzen op station Hoorn met eindbestemming Hoorn-Kersenboogerd.

Kersenboogerd is een forensenwijk met ruim 22.000 inwoners. Ook de omliggende dorpen maken gebruik van station Hoorn-Kersenboogerd. Dagelijks staan treinreizigers voor niks op de trein te wachten, omdat de sprinter niet komt opdagen. De NS meldt het nu zelfs niet meer op haar app ‘Reisplanner’, onder ‘Mijn reizen’, dat het reisadvies vervalt. Veel forenzen pakken nu de auto of alsnog de trein een half uur later (als die rijdt), waarbij recht op ‘Geld terug bij vertraging’ van toepassing is. De PvdA afdeling Hoorn ontvangt inmiddels heel veel klachten hierover. Het college van B en W heeft het al eens eerder bij de NS aangekaart maar tevergeefs.

Wij hebben twee vragen aan u:

1. Wilt u als staatssecretaris de NS aanspreken op het feit dat station Hoorn-Kersenboogerd enorm wordt benadeeld? De NS zou inzichtelijk kunnen maken hoeveel treinen er dagelijks niet volgens de dienstregeling vertrekken vanaf station Hoorn-Kersenboogerd.
  1. Wilt u bij de NS bepleiten dat bij een nieuwe dienstregeling de sprinter weer meer tijd krijgt om van Hoorn-Kersenboogerd naar Hoofddorp te reizen? Al meer dan 2 jaar is er niets aan de dienstregeling gedaan, ondanks vele klachten.

Wij zijn zeer benieuwd naar uw antwoord en hopen dat u iets voor ons kunt betekenen.

Met partijvriendschappelijke groet, namens de PvdA fractie Hoorn,

Simon Broersma, PvdA raadslid