31 januari 2021

Artikel 36 vragen over de voortgang van Poëzie Op Straat

Afgelopen donderdag 28 januari was het de Dag van het Gedicht en het begin van de Week van de Poëzie. Een mooie aanleiding om Artikel 36 vragen te stellen aan het college over de voortgang van Poëzie Op Straat. Een sympathieke motie die in 2007 al werd aangenomen, met als doel om Hoorn d.m.v. kunst in de openbare ruimte levendig en bruisend te houden. Want we missen nog een aantal plekken en dichters, waaronder Rien Bonte.

Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoorn
1620 AR Hoorn

Hoorn: 28 januari 2021
Betreft: Artikel 36 vragen over Poëzie Op Straat.

Geacht college,

Vandaag is het donderdag 28 januari 2021, de Dag van het Gedicht en het begin van de Week van de Poëzie. Een mooie aanleiding om weer eens te informeren naar de voortgang van Poëzie Op Straat. Een sympathieke motie die in 2007 al werd aangenomen, met als doel om Hoorn d.m.v. kunst in de openbare ruimte levendig en bruisend te houden. Maar ook om ons te helpen het verhaal van deze bijzondere stad te vertellen. Op een aantal plekken in de stad, zoals op brugleuningen van de wijk Bangert en Oosterpolder en in de Korte Achterstraat, zijn al een aantal dichtregels opgenomen. Twee jaar geleden heeft ondergetekende nog met de ambtenaar gebeld over de locatie Veemarkt, waar men toen een prachtige plek op het oog had, maar de eigenaar van het pand had daar toen nog geen toestemming voor gegeven. Aangezien we inmiddels twee jaar verder zijn en het vandaag de toepasselijke Dag van het Gedicht is, willen wij u de volgende vragen voorleggen:

1) Is de Veemarkt nog steeds een mogelijkheid of heeft u deze locatie definitief afgeschreven?
2) Als u deze locatie definitief heeft afgeschreven, bent u dan actief op zoek naar een andere locatie?
3) Zou de Veemarkt de laatste locatie zijn geweest om deze motie te volbrengen of is erg nog ruimte voor andere dichters en locaties?
4) Kunt u ons een inventarisatie doen toekomen waarop alle locaties en dichters staan?

In afwachting van uw bericht, verblijf ik met vriendelijke groet,
Arnold Wegner, PvdA-Hoorn