6 februari 2019

Behoud de Halve Maen!

Minder dan een uur had Roger Tonnaer afgelopen dinsdag maar nodig om de toekomst van de Halve Maen te torpederen en een bom te leggen onder het proces akkoord. Hij had geen zin of tijd meer voor “een goed en doorlopend gesprek met de raad en onze inwoners, ondernemers, verenigingen, (maatschappelijke) partners en religieuze instellingen”. De gebruikelijke weg –even netjes op de feiten en cijfers wachten- werd over boord gegooid, conclusies vanuit de onderbuik en met de natte vinger waren voldoende.

Misschien was het ook niet zo’n handig voorstel van het College van B&W om de Halve Maen zichtbaarder te willen maken tijdens het jaar van de Gouden Eeuw. Dat zou misschien wel geld kunnen gaan kosten en ook al weet nog niemand of en hoeveel, daarmee gaven ze de conservatieve krachten binnen de Hoornse gemeenteraad een prachtige stok om de hond mee te slaan. Normaal gesproken verdedigen zij onze traditionele waarden en erfgoed met hand en tand, denk maar eens aan het uiterlijk van Zwarte Piet, maar dit prachtige schip mocht op geen enkele clementie rekenen. Zij mag aan het eind van het seizoen alleen nog rekenen op een ludieke uitzwaaidag. Geen idee wat dat kost of inhoud, maar dergelijke evenementen kennen wij vooral als lange neuzen naar Sylvana Simons en Alexander Pechtold.

Met het framen van de Halve Maen als “slechts een replica” doet men het schip en zijn functie voor onze stad natuurlijk ernstig tekort. Want er bestaan helemaal geen originele houten schepen uit de Gouden Eeuw meer en de Halve Maen is bovendien de enige varende replica ter wereld. Sommige locomotieven van het Stoomtram Museum bestaan voor 70% uit nieuwe onderdelen. Degradeert hen dat nu ook tot onwenselijke replica’s voor onze stad?

Afgelopen zomer bezocht ik met mijn twaalfjarige zoon nog de Halve Maen en waanden wij ons even een scheepsjongen van Bontekoe of een Jan Haring. Wij vonden het prachtig, zo’n varend zeilschip uit de Gouden Eeuw. Voeg daar de kleurrijke verhalen van de rondleidende vrijwilligers van het Centrum Varend Erfgoed aan toe en de Gouden Eeuw kwam tot leven en daarmee de hele Hoornse geschiedenis en binnenstad. De PvdA Hoorn vreest dat onze mooie stad zonder interactieve attracties zoals de Halve Maen een soort mausoleum zal worden, en dus nog minder aantrekkelijk voor jonge mensen om in te wonen en te verblijven. Er is simpelweg geen ander object wat zo tot de verbeelding spreekt en zo goed het verhaal van onze stad vertelt als de Halve Maen.

De PvdA-Hoorn wil zich de komende maanden tot het uiterste inspannen om te kijken of het mogelijk is om de Halve Maen toch voor onze stad te behouden. We willen alsnog alle cijfers en feiten boven tafel krijgen en deze –zoals overeengekomen in het procesakkoord- voorleggen aan onze inwoners, ondernemers, verenigingen, (maatschappelijke) partners en religieuze instellingen. Nu het leergeld betaald is, kunnen wij eindelijk conclusies en lessen gaan trekken voor de toekomst. Daar hebben wij en de inwoners van Hoorn recht op.

Arnold Wegner
Raadslid PvdA-Hoorn