22 januari 2022

Parkeernood of woningnood?

In de Poort van Hoorn, het gebied rondom het station en het Pelmolenpad, kunnen meer
woningen gebouwd worden dan nu in de plannen staat. Arnold Wegner van de PvdA-Hoorn
zegt: “Parkeren lijkt wel belangrijker dan wonen”! De nu geplande vier grote bovengrondse
parkeer kolossen nemen bijna de helft van het woonoppervlak in. Dat is belachelijk in deze
tijd van woningnood. Door ondergronds te gaan parkeren, ontstaat er bovengronds ruimte
voor extra woningen. Betaalbaar wonen is één van onze belangrijkste speerpunten. We
willen met name voor jongeren en starters bouwen, anders ontvluchten die onze gemeente.
“Terwijl wij hen juist zo hard nodig hebben om de vergrijzing tegen te gaan.”


De PvdA-Hoorn zit al tijden bovenop het dossier over de ontwikkeling van de Poort van
Hoorn en kreeg daar twee jaar geleden hulp bij van omwonenden met verstand van zaken,
die zich verenigd hadden in de Betrokken Poorter. Zij kwamen met een flink aantal goed
onderbouwde ideeën, praktische suggesties en betaalbare oplossingen. Maar daar waar de
PvdA-Hoorn een actieve bewonersparticipatie waardeert en omarmt, lijkt dit college hen
maar lastig te vinden. Slechts enkele ideeën werden met frisse tegenzin aangepast of
overgenomen.

Op 25 januari zal het ontwerpbestemmingsplan over de Poort van Hoorn in de
commissievergadering behandeld worden. In dat bestemmingsplan is planologisch, na
aandringen van diverse raadsleden, nu wel ruimte voor ondergronds parkeren, maar –
vreemd genoeg- geen extra ruimte voor woningbouw. De PvdA Hoorn wil een goed
bestemmingsplan met mogelijkheden voor extra woningbouw. Dat kan op de plaats van de
parkeergarages in het Stationsgebied Noord en het Pelmolenpad. Daar kunnen dan ca. 500
wooneenheden extra worden gebouwd. En het kan boven het nieuwe busstation in
Stationsgebied Noord. Daar kunnen ca. 100-200 kleinere wooneenheden extra worden
gebouwd, bijvoorbeeld voor medewerkers van het Dijklander en Lindendael.
Dat laatste kan volgens de PvdA Hoorn relatief voordelig, omdat er nu nog niets boven het
busstation is gepland. Om die extra bouw mogelijk te maken moet het bestemmingsplan
worden aangepast. Het is jammer dat de gemeente de opmerkingen van raadsleden en
betrokken burgers niet eerder serieus genomen heeft. Nu dreigt onnodige vertraging. Een
project als De Poort van Hoorn bouw je voor eeuwen, dat moet in één keer goed.