6 september 2019

PvdA-Hoorn stelt vragen over het Julianapark na afloop van Outdoor Stereo en Hoorn Zingt Hollands

De PvdA-Hoorn vindt het fantastisch dat evenementen zoals Outdoor Stereo en Hoorn Zingt Hollands binnen onze gemeente grenzen georganiseerd worden, maar is tevens van mening dat op het gebied van duurzaamheid en de schoonmaak van het Julianapark nog wel een paar slagen te maken zijn. Vandaar de volgende Artikel 36 vragen…

Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoorn
1620 AR Hoorn

Hoorn: 5 september 2019
Betreft: Artikel 36-vragen over het Julianapark na afloop van Outdoor Stereo en Hoorn Zingt Hollands.

Geacht college, geachte portefeuillehouder,

Afgelopen weekend werd in het Julianapark met veel succes zowel het Outdoor Stereo als Hoorn Zingt Hollands georganiseerd. De PvdA-Hoorn vindt het fantastisch dat dergelijke evenementen binnen onze gemeente grenzen georganiseerd worden, maar is tevens van mening dat op het gebied van duurzaamheid en de schoonmaak van het Julianapark nog wel een paar slagen te maken zijn. Zo lag vandaag (4 dagen na het festival) op veel plekken nog zwerfvuil in het park en met name plastic bekers, die door de wind in het water en het struikgewas komen. Dat had simpelweg voorkomen kunnen worden door deze eerder op te ruimen. In andere gemeentes is men echter al bezig met het terugdringen van plasticgebruik en de inzet van alternatieven voor met name plastic bekers. Daarom willen wij u graag de volgende vragen stellen:

1) Zijn er duidelijke afspraken met de organisatie gemaakt over het opruimen van het afval in het Julianapark en -zo ja- wie is daar formeel verantwoordelijk voor?
2) Hoe is het mogelijk dat vier dagen na afloop van deze evenementen het Julianapark toch nog vol afval en plastic bekers ligt?
3) Bent u het met ons eens dat met de schoonmaak van het Julianapark eerder begonnen had moeten worden? En -zo ja- hoe wilt u voorkomen dat dit in de toekomst weer gebeurt?
4) Bent u met de organisatie van deze festivals al in gesprek over het verduurzamen van hun evenement en -zo ja- wordt daar dan bijv. ook gesproken over het gebruik van recyclebare bekers of hardcups?
5) Mocht dat niet het geval zijn, is het dan mogelijk om op korte termijn met deze gesprekken te beginnen, zodat we volgend jaar weer een stapje verder met onze duurzaamheidsambities zijn?

Wij verzoeken u deze vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden, zodat we zicht krijgen op deze situatie.

Arnold Wegner PvdA-Hoorn
Danny Verdonk Fractie Danny Verdonk