Uitslag onderzoek Leefbare Dorpslinten

18 juni 2022

We hebben onlangs gevraagd naar de leefbaarheid op dorpslinten. Hier uit komt naar voren dat de leefbaarheid, ruimte voor voetgangers en verkersveiligheid voor fietsers beter kan. We gaan deze resultaten meenemen naar de gemeenteraad. Meer weten over de resultaten? Lees dan hieronder verder.

Opzet onderzoek
In mei 2022 hebben we je gevraagd om onze korte vragenlijst in te vullen met betrekking tot de leefbaarheid en verkeersveiligheid op de dorplinten. Het gaat hierbij specifiek over de Bangert-Koewijzend en de Dorpsstraat. In totaal hebben 80 mensen onze vragenlijst ingevuld. Hoewel 85% van alle deelnemers niet direct aan de Bangert-Koewijzend of Koewijzend wonen, bevinden 90% van de deelnemers zich minstens een keer per week op de betreffende dorpslinten.

Te weinig ruimte voor voetganger en fiets
In de vragenlijst stonden verschillende stellingen met betrekking tot de hoeveelheid ruimte op de dorpslinten voor de voetganger, fietser en auto (Figuur 1). Meer dan de helft van de deelnemers gaven aan dat ze vinden dat zowel de voetganger als de fietser op beide dorpslinten te weinig ruimte krijgen. Met name op de Dorpsstraat vindt men dat er te weinig ruimte is voor de voetganger (68%).

Verkeersveiligheid vooral voor fietser ervaren als een probleem
Er waren ook stellingen meegenomen met betrekking tot de verkeersveiligheid voor de voetganger en fiets en de doorstroming voor de auto (Figuur 2). Wederom gaven meer dan de helft van de deelnemers aan dat voor zowel de voetganger als de fietser de verkeersveiligheid op beide dorpslinten beter kan. Uit de vragenlijst is naar voren gekomen dat met name de verkeersveiligheid voor de fietser op de Bangert-Koewijzend beter zou kunnen (79%). Toch gaf 38% van de deelnemers aan dat ook de doorstroming voor de auto op de Bangert-Koewijzend beter kan.

Leefbaarheid vs. doorstroming
Voor beide dorpslinten is gevraagd waar de nadruk op zou moeten liggen: betere leefbaarheid (bijv. focus op verblijven en groen), betere doorstroming of de situatie houden zoals het nu is (Figuur 3). Voor beide dorpslinten gaf het grootste deel van de deelnemers aan een voorkeur te hebben voor het vergroten van de leefbaarheid. Deze voorkeur was sterker voor de Bangert-Koewijzend dan voor de Dorpsstraat.

Ideeën en suggesties om verkeersveiligheid en leefbaarheid te vergroten
Deelnemers konden in de vragenlijst ook eigen ideeën en suggesties aanleveren voor de dorpslinten. Zo werden bredere voetpaden, meer oversteekplaatsen, een maximumsnelheid van 30km per uur, drempels, wegversmallingen, éénrichtingsverkeer en meer handhaving genoemd als mogelijke opties:

“De stoepen zijn daar zo smal. Je kan amper met twee mensen naast elkaar lopen. Nodige boomwortels die tegels omhoog duwen en met kinderwagen is het niet lekker lopen”

“Snelheidscontroles of snelheidsbeperkingen op de dorpsstraat of een eenrichtingsverkeer van maken voor auto’s. Als je als fietser daar fietst dan wordt je met regelmaat bijna van je fiets afgereden door snel voorbij razende auto’s.”

Naast de bovengenoemde suggesties, werd er ook gerefereerd naar alternatieve opties voor fietsers of het verkeersgedrag van de mensen:

“Ik snap dat iedereen blij maken niet gaat, maar de auto meer te gast maken of fietsers betere alternatieven bieden. Er zijn daar ook geen goede oost-west fietsroutes. Noord-zuid lopen er wel meerdere prachtige fietspaden door de parken.”

“Alles valt of staat met gedrag. Dat los je niet op met allerlei extra maatregelen. Mensen moeten zich gedragen en rustiger rijden.”

Hoewel de vragenlijst niet over de Strip of Westerblokker ging, werden deze wegen ook genoemd door enkele deelnemers:

“De kruising met Hoge Weere en Strip moet ook veiliger voor de basisschooljeugd!”

“Mijn antwoorden gelden ook voor de Westerblokker. Drukke weg, veel fietsers en auto’s. Weinig stoep daar voor voetgangers.”

Vervolg
Het onderzoek heeft laten zien dat een meerendeel van de deelnemers problemen ervaart met de verkeersveiligheid en ruimte op de dorpslinten voor de voetgangers en fietsers. De voorkeur ligt bij het meer leefbaar maken van de dorpslinten, waarbij de auto meer “te gast” wordt of in snelheid wordt beperkt. We nemen deze resultaten mee en we gaan beoordelen welk raadsinstrument we kunnen inzetten om gehoor te geven aan de voorkeuren en eerste stappen te maken naar leefbare dorpslinten. Uiteraard zal er een breder gesprek met de omwonenden moeten komen over de ervaren problemen en mogelijke oplossingen omdat het gaat om een kleine (gelegenheids)steekproef. Maar de eerste signalen zijn duidelijk. Ook nemen we de signalen over de Strip en de Westerblokker mee. We willen graag alle deelnemers van harte bedanken voor hun tijd en het delen van hun ervaringen! Wil je graag nog iets delen over dit onderwerp? Stuur dan een mail naar [email protected].